Een ‘meelevende’ brief van de zorgverzekeraar – Henriëtte van der Horst

‘Ik wens u veel sterkte met alles. Vooral met de definitieve beslissing voor euthanasie.’

Zo eindigt de brief die een van mijn patiënten onlangs ontving van zijn zorgverzekeraar. Een keurige brief waarin de toezegging over de vergoeding van een behandeling waar aanvankelijk wat onenigheid over bestond, bevestigd werd. Nee, die toezegging ging niet over het vergoeden van de euthanasie.

Ontdaan kwam hij daarna op het spreekuur. ‘Het is waarschijnlijk voor hen goedkoper om een euthanasie te vergoeden dan de komende jaren mijn medische kosten te dekken.’

Wat is het geval? Mijn patiënt heeft veel klachten, deels verklaard door een paar vervelende, maar beslist niet dodelijke aandoeningen, en deels onverklaard. Nu is meervoudige problematiek op zich een kolfje naar mijn hand. We zijn al een tijdje bezig om te kijken hoe we zijn leven wat draaglijker kunnen maken. Hij heeft al van jongs af aan veel ellende meegemaakt en soms ziet hij het niet meer zitten en dan komt de gedachte aan euthanasie op. Ik bewonder zijn veerkracht en de wijze waarop hij zich door het leven slaat.  En wat we beiden heel fijn vinden, al houden we wat slagen om de arm, zijn levenslust neemt weer toe.

 

Lees verder: Een ‘meelevende’ brief van de zorgverzekeraar – Henriëtte van der Horst

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

