Civis Mundi » artikel » Hoe vrij is de vrijheid van meningsuiting van de Volkskrant? Moet ouderdom zijn mond houden?

door Wim Couwenberg, zaterdag 06 februari 2016

Als mensen nog ouder worden dan 80 treedt onweerstaanbaar de ouderdom in, met al zijn beperkingen. Een van die beperkingen is ook dat hun opinie aan politieke betekenis snel inboet, gezien de luttele tijd die zij nog als burger meetellen. Daar gaat de Volkskrant, evenals andere kwaliteitskranten, dan ook, lijkt mij, van uit. Dat is althans mijn ervaring. Aan een artikel als opiniebijdrage waag ik mij allang niet meer. Dat is voorbij. Maar een opinie in een korte brief, dat probeer ik nog wel enkele keren. Maar ook dat wordt niet meer opgenomen, niet alleen omdat die brief kennelijk politiek incorrect geacht wordt wegens de ouderdom van de briefschrijver – als burger heb je immers je tijd gehad – maar wat mij betreft kennelijk inhoudelijk politiek incorrect geacht, zoals opnieuw mijn laatste brief.

Maar wat is politiek incorrect eigenlijk? In zijn editie van 20 januari jl. wijdde die krant daar plotsklaps liefst twee pagina’s aan. Het gaat daarbij om fout verklaarde of niet publicabel geachte opinies. En fout en niet publicabel geacht is een opinie die op gespannen voet staat met opinies van de heersende machten in de publieke opinievorming. Politiek correct ben je als je gerekend kunt worden tot een groep van politiek als goed gemerkte mensen, zoals Paul Cliteur in dit verband stelt. Gutmenschen, zoals dat laatste tegenwoordig heet, wat mij herinnert aan het Farizeeërdom in de christelijke traditie. Heer (de publieke opinie), zie hoe edelmoedig ik ben! De schrijver Arnon Grunberg interpreteert politiek correct op zijn beurt als prudent, hoffelijk, empathisch. Maar dat heeft allang een politieke bijbetekenis gekregen, waarnaar Volkskrant-columnist Derk Jan Eppink in die krant nogal eens verwijst.

Lees verder: Civis Mundi » artikel » Hoe vrij is de vrijheid van meningsuiting van de Volkskrant? Moet ouderdom zijn mond houden?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

