De monitor | Uitschrijving in gemeente voor buitenlandse studie leidt tot Kafkaëske toestanden

We komen voor ons dossier Digitaal Doolhof in contact met journalist Maaike Goslinga. Zij ging in 2012 tijdelijk in Duitsland wonen en studeren. Hoewel ze haar zaakjes voor haar vertrek volgens alle regels deed, liep ze door een fout bij de Basisregistratie Personen (BRP) duizenden euro’s mis.

Wat het probleem is, is dat dit overheidssysteem niet is gemaakt voor uitzonderingen. Het systeem herkent niet dat je slechts tijdelijk in het buitenland verblijft. Dan ben je officieel geëmigreerd.

In een stuk voor het online magazine De Correspondent legt Maaike uit waar het misging. Op 17 februari 2012 ontvang ik een brief dat ik ben toegelaten tot een tweejarige masteropleiding in Duitsland. Omdat mijn studiejaar in oktober 2012 begint, besluit ik me in september uit te schrijven bij de gemeente (dat moet bij een verblijf in het buitenland langer dan 8 maanden, red).

Daarna bel ik het College voor Zorgverzekeringen (tegenwoordig Zorginstituut Nederland). Zij vertellen mij dat studenten die tijdelijk in het buitenland studeren, in Nederland verzekerd moeten blijven en ik mijn polis dus gewoon kan behouden.

Het volgende overheidsorgaan is aan de beurt: de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst. Ook daar voldoe ik aan alle eisen: studenten onder de dertig jaar die een studie gaan doen in een ander land ontvangen gewoon hun toeslagen, mits zij verzekerd blijven.

Ten slotte handel ik mijn zaken af met de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) voor mijn studiefinanciering en vul ik online mijn universiteitsgegevens en woonsituatie (uitwonend) in. Fijn om te weten: als Nederlandse masterstudent heb je ook in het buitenland recht op een beurs.

Alles goed geregeld dus, zo lijkt het. Maar toen begon de ellende. Van de ene op de andere dag wordt haar zorgtoeslag stopgezet en ontvangt Maaike geen studiefinanciering meer. Ook gaat zij ineens onverzekerd door het leven.

Maaike besluit de Belastingdienst, DUO en de zorgverzekeraar te bellen. Ze legt het verhaal over haar tijdelijke verblijf in het buitenland uit en wordt doorverwezen naar de gemeente. Maar die verwijst haar weer terug naar de afzonderlijke partijen: ze is namelijk niet meer geregistreerd in Nederland, dus veel kunnen ze niet voor me doen.

Wederom neemt zij contact op met DUO, de Belastingdienst en de zorgverzekeraar: ‘Ik werd van het kastje naar de muur gestuurd. Later leerde ik dat ik mijn toeslagen niet ontving omdat ik niet verzekerd was. Deze fout werd later rechtgezet door de verzekeraar, maar de Belastingdienst kon dit niet verwerken in zijn administratieve systemen; mijn gegevens werden rechtstreeks uit de GBA (nu: Basisregistratie personen, BRP) overgenomen. En daar stond dat ik twee jaar lang niet in Nederland woonde.

Zorgtoeslag heeft ze al die tijd niet gekregen. Pas drie maanden geleden is de eerste uitbetaling gedaan door de Belastingdienst, bijna 3 jaar na haar tijdelijke verhuizing naar Duitsland.

De talloze bewijsstukken die Maaike stuurde, waaronder paspoortkopieën en ondertekende brieven met daarin haar bank- en adresgegevens, en de tientallen medewerkers die zij belde, konden dit proces niet versnellen.

De boosdoener in dit verhaal is volgens Maaike de gemeente. Die schreef haar uit en veroorzaakte daarmee een sneeuwbaleffect: alle afnemers van de basisregistratie, waarin zij vermeld stond als geëmigreerd, namen de data over. ‘Wat het probleem is, is dat het systeem van de overheid niet is gemaakt voor uitzonderingen.

Het systeem herkent niet dat je slechts tijdelijk in het buitenland verblijft. Dan ben je geëmigreerd.’ Met alle gevolgen van dien.

Maaike kreeg reacties op haar stuk van andere studenten. ‘Sommigen zeiden dat ze bij een studie in het buitenland, zich dan maar ingeschreven lieten staan in hun gemeente. Veel mensen gaan dus bewust ‘frauderen’, omdat je anders dus in deze Kafkaëske toestand terecht komt. Er is in dezen dus geen juiste oplossing.

We zijn nog steeds op zoek naar meer voorbeelden. Herken je dit verhaal en ben je ook in de problemen gekomen door verblijf in het buitenland? Of kom je in de problemen door de Basisregistratie Personen of door een andere overheidsdienst?

Laat het ons weten! Mail: demonitor@kro-ncrv.nl.

Bron: De monitor | Uitschrijving in gemeente voor buitenlandse studie leidt tot Kafkaëske toestanden

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

