School speelt belangrijke rol voor kind met psychische kwetsbaarheid

Jarenlang was ik schoolleider van een warme school met betrokken mensen. Als ik een oud-leerling ontmoet, praten we natuurlijk over zijn of haar schooltijd.

Meestal zijn de herinneringen positief: er waren buitenschoolse activiteiten, goede begeleiding door mentoren, vertrouwensdocenten, schoolpsychologe en extra begeleiding voor leerlingen met dyslexie. Deze gesprekken waarin we herinneringen ophalen doen me goed.

Maar sommige herinneringen geven me een onprettig gevoel

Ze zat in de examenklas, daarvoor had ik haar nooit opgemerkt. Zelfs haar naam ben ik vergeten. Wat ik me van haar leefomstandigheden herinner is dat haar moeder verhuisd was en dat zij na het examen weer naar haar moeder zou gaan.

Ze was niet gemakkelijk en kwam regelmatig in de problemen. Ze presteerde slecht, had vaak haar huiswerk niet gemaakt en scoorde onvoldoendes. Niemand kon haar echt bereiken en zo kwam ze bij mij terecht. Maar ook ik was niet in staat tot haar door te dringen. Ze gaf in haar houding duidelijk aan het gesprek niet op prijs te stellen.

Leerkrachten zouden eerder psychische kwetsbaarheid bij kinderen moeten kunnen herkennen. Daar zitten slachtoffers die nog een heel leven voor zich hebben.

Lees verder: School speelt belangrijke rol voor kind met psychische kwetsbaarheid

Dit bericht werd geplaatst in GGZ, Jeugd en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

