Een goede baan

CTMVdLiUEAEKNQwIngezonden brief van Ageeth Vanderveen in de Volkskrant:

Mijn vriendin heeft een verstandelijk gehandicapte zoon met een autistische stoornis. Sinds enige jaren woont en werkt hij bij een zorgboerderij. Hij werkt bij de groenvoorziening en hij mag de elektrische grasmaaier besturen.

Hij kan éên instructie per keer aan, die vaak moet worden herhaald. Hij laat mij foto’s zien waarop hij aan het werk is. Eigenlijk wil hij buschauffeur worden, maar de elektrische grasmaaier besturen is ook een goed baan.

Nu wordt hij 18 jaar en moet hij naar het UWV voor een aanvraag van een Wajong. Mijn vriendin zit naast hem. De verzekeringsarts praat met hem, hij stelt drie vragen in één zin. De zoon begint met zijn ogen te draaien en maakt kokhals geluiden. Mijn vriendin legt uit wat er gebeurt en geeft aan dart hij één vraag tegelijk moet stellen. Hij vraagt aan haar zoon:  ‘Zou je ook zonder begeleiding kunnen werken?’ ‘Ja hoor’, antwoord de zoon. En: ‘Zou je niet graag een echte baan willen hebben?’ De zoon kijkt naar mijn vriendin en vraagt: ‘Mama, ik heb toch een echte baan?’

De conclusie is dat hij deels geschikt is voor de reguliere arbeidsmarkt.

Dit bericht werd geplaatst in Mens en maatschappij en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

