Niet jij, maar wij zijn de maatschappij

Ruggen-Bas-BogesrsDe participatiesamenleving doet een groot beroep op de individuele verantwoordelijkheid. Dat appél werkt echter alleen als iedereen mee kán doen, anders werkt het stigmatiserend. Samen moeten we er voor zorgen dat elke man en vrouw dezelfde kansen heeft om mee te doen. De Stichting Ideële Reclame (SIRE) heeft tot 2002 een campagne gevoerd met de slogan ‘De maatschappij, dat ben jij.’ SIRE wilde mensen aanspreken op hun individuele verantwoordelijkheid als lid van de samenleving. Dat is belangrijk. Maar om dat op een evenwichtige manier te doen moeten we beginnen met ‘wij.’ Wíj moeten onze gedeelde verantwoordelijkheid nemen alvorens we individuele burgers aanspreken op hun gedrag. Individuele verantwoordelijkheid is immers een lege huls als die niet is verankerd in een maatschappij die gelijke kansen biedt.

Lees verder:  Niet jij, maar wij zijn de maatschappij

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s