‘Eerst voeden, dan pas opvoeden’ – De Groene Amsterdammer

Gerrit Poels staat iedere ochtend op de pedalen, met fietstassen vol met brood, voortgedreven door woede en mededogen. Jarenlang ving hij daklozen op, en een kwart eeuw geleden begon hij een nieuwe carrière als ‘broodpater’ van Tilburg.

door Marten van de Wier

 GERRIT POELS (86) leest de Volkskrant in zijn Tilburgse voortuin. ‘Ik zit mezelf vol te proppen met idealen’, vertelt hij opgewekt, terwijl hij de krant op het tafeltje voor zich mikt. Het is zes uur ’s ochtends. ‘Ik wil weten wat er aan de hand is, om mezelf ertegen af te zetten. Ik richt me op de dingen waar ik woest over kan zijn. Ik moet de oorlog voeden.’ Poels kijkt er ondeugend bij: het hoofd iets scheef, een ironische glimlach op het gezicht. Zijn witte haar piekt aan twee kanten van zijn hoofd omhoog. ‘Vroeger kon ik me dan héél kwaad maken. Nu ga ik eerst een kwartiertje mopperen, en dan neem ik een kwartier pauze.’

Bron: ‘Eerst voeden, dan pas opvoeden’ – De Groene Amsterdammer

Dit bericht werd geplaatst in Mens en maatschappij en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

