‘Ik kén die angst… ik kén die wanhoop’

Kees Thies

Profughi 100x90 Profughi 100×90

Het is alweer ruim een jaar geleden dat ik in het Papendrechtse theater De Willem de prachtvoorstelling Buiten Schot Van Diederik van Vleuten zag. Die voorstelling ging over de Eerste Wereldoorlog, waar ons land, dankzij een beetje mazzel en veel onderhandelingswerk achter de schermen, listig buiten wist te blijven. Nou ja, niet helemaal, want het ‘neutrale’ Nederland werd door de strijdende partijen strategisch benut voor het onderbrengen van onder andere krijgsgevangenen en vluchtelingen. Vanuit Brabant, ja zelfs vanaf de Dordtse zuidpunt, was volcontinu het kanongebulder te horen aan de Belgische frontlinies en al snel ontstond er een lange mars van vluchtende Belgen. Maar liefst één miljoen oorlogsvluchtelingen stroomden in het najaar van 1914 ons land binnen en de Nederlanders zetten zich massaal in voor hun ontheemde zuiderburen. Na afloop van die voorstelling, ik zeg het maar eerlijk, voelde ik me best wel een beetje trots op mijn eigen…

View original post 218 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

