Zeg ons dat wij waardeloos zijn

Geef mij een enkele student, geef mij maar één definitie voor succes en maar één manier om het te maken. Geef mij academische uitmuntendheid. Geef mij voltijds buitenschoolse activiteiten. Geef mij banen in deeltijd voor de kosten. Geef mij stage gevolgd door stage, gevolgd door… stage. Geef mij levenslange schuld en zeg me dan dat ik waardeloos ben. Zeg me dat mijn werk het niet waard is om betaald te worden. Zeg me dat mij een baan een gunst is… al was het gratis. 

Ga door..

Zeg me dat ik waardeloos ben wanneer in dit land 1.252.943 mensen vechten om 136.000 banen. Noem het hun falen als zij niet allemaal een baan vinden, wanneer jongeren, ouderen en zieken geen weg vinden naar de arbeidsmarkt die steeds krimpt en vermindert als je geld wegneemt uit hun onderwijs en gezondheidskansen. Noemt het hun schuld en noem hen lui, noem hen profiteurs, noem het een afhankelijksheidscultuur.

Ga door, zeg ons dat wij waardeloos zijn..

Zeg dat het niet om politiek gaat, zeg dat het ‘gewoon zo is’  dat voedselbanken niet nodig zijn maar dat grote banken overheidssteun moeten krijgen. Dat het minimumloon mag stagneren en subsidies mogen worden afgeschaft. Maar wanneer de 1% meer verdiende in het eerste jaar van de financiële crisis dan tijdens de voorgaande jaren, noem het bezuiniging.

Ga door, zeg ons dat wij waardeloos zijn.

Verander overheidsfalen in persoonlijke concurrentie. Verander het in je “je CV bijwerken”, verander het in meer vaardigheden aanleren. Verander het in jezelf verkopen en netwerken, terwijl wij vrijwilligerswerk en stages doen en nog meer, meer, vrijwilligerswerk en stages doen en onszelf steeds dieper onder schulden begraven, steeds diepere wanhoop ervaren.

Ga door, zeg ons dat wij waardeloos zijn.

Zeg me dat de oplopende werkloosheid er niets mee te maken heeft. Zeg mij dat de grotere kans om dakloos te worden dan een baan op universitair niveau te halen er niets mee te maken heeft. Ga door, zeg dat wij nu allemaal in de middenklasse zitten. Vertel het aan de call center medewerkers, vakkenvullers, vuilnismannen en schoonmakers. Vertel het aan één op de vijf die voor minder dan het minimumloon werken. De middenklassse in wording?

Ga door, zeg ons dat wij waardeloos zijn.

Bezet mijn lichaam, alsof het een grondstof is die je kan gebruiken om het bruto nationaal product te laten stijgen, gebroken ruggen door al het zwoegen.Kapotte knieën door het stil staan. Stress en depressie van het piekeren, hoe ga ik deze maand de huur betalen. Hoe zal zij voor de kinderen zorgen, hoe zal hij zijn medische kosten betalen?

Ga door, zeg ons dat wij waardeloos zijn. Zeg ons dat wij het enige in dit systeem zijn dat niet werkt.  


Aangepaste vertaling van Worthless door Agnes Torok

Dit bericht werd geplaatst in Jusd, Mens en maatschappij en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Zeg ons dat wij waardeloos zijn

  1. oglach zegt:

    The only thing “worthless” about any of us is that we are still under the delusion that working inside the “system” will bring us happiness. There is no system for that; it’s not a system, it’s being institutionalized by a by-product of mass media and propaganda. It’s easy to fall for; it’s been around for centuries. We have to make our own way, and help one another along the way;
    No human being is without worth.

  2. Martha zegt:

    wauw, ik krijg er kippenvel van.

Geef een reactie

