Controleren is hier een doel op zich geworden

Kees Thies

controleSoms schiet een regio in daadkracht zomaar ineens in de overdrijfstand. Naast de heksenjacht die de afdeling ‘Schnappsverhaftung’ van de Dienst Gezondheid en Jeugd voert op alcohol drinkende minderjarigen, is een andere afdeling van diezelfde dienst minstens zo fanatiek op zoek naar ‘verzuimouders’ en hun voor galg en rad opgroeiende kinderen. Over dat eerste clubje, met die EO-achtige benaming ‘Verzuip jij je toekomst’ heb ik al vaker mijn verbazing uitgesproken, maar de afdeling Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten is volgens mij minstens zo krampachtig bezig. Nu ben ik zeker niet principieel tegen controles op alcoholgebruik en schoolverzuim, maar ik heb sterk de indruk dat ze een doel op zich geworden zijn en dan vooral om het eigen bestaansrecht te legitimeren. Als je de cijfers goed bekijkt valt het op beide vlakken namelijk reuze mee. Wie tussen de 16 en de 18 jaar oud is mag in dit land geen biertje, breezertje…

View original post 200 woorden meer

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

