Is er een hemel?

imagesOnder het oppervlak van een rustige vijver leefde een kleine kolonie van waterinsecten. Ze waren een gelukkige kolonie, zo diep in het water, ver weg van de zon.
Maandenlang waren ze druk met scharrelen in de zachte modder in de bodem van de vijver.

Maar elke keer merkte de kolonie op dat er plots één van hen de interesse in het bodem gescharrel van de kolonie begon te verliezen. De afvallige klampte zich dan vast aan de stam van een vijverlelie, klom langzaam uit zicht en werd nooit meer gezien.

“Kijk!”, Zei een van de waterinsecten tegen de andere. “Weer één die een leliestengel beklimt. Waar denk je dat ze heen gaat? ” Omhoog, omhoog, langzaam, langzaam maar gestaag verdween het waterinsect uit zicht. De twee bevriende waterinsecten vergaten het scharrelen en bleven wachten en wachten maar het  afvallige insect kwam niet terug.

“Wat raar!” Zei het ene waterinsect tegen de andere. “Was ze hier niet gelukkig?” Vroeg het tweede waterinsect aan de eerste. “Waar denk je dat ze heen ging?” Vroeg een scharrelend derde insect. Niemand die een antwoord had.  Het bleef een groot raadsel.

Uiteindelijk riep de leider van de kolonie alle insecten bij elkaar. “Ik heb een idee”, zei hij. “De volgende van ons die de leliestengel beklimt moet beloven om terug te komen en ons te vertellen waar hij of zij naar toe ging en waarom”.  ” We beloven het”, zei iedereen plechtig.

Een lentedag, niet lang nadat de leidende waterinsect het plan had voorgesteld beklom hij zelf de leliestengel. Omhoog, omhoog, omhoog ging hij. Voordat hij wist wat er gebeurde, had hij het wateroppervlakte doorbroken en zat op een breed, groen lelieblad.

Hij was moe, de zon voelde warm en besloot een dutje te nemen. Toen hij sliep veranderde zijn lichaam en toen hij wakker werd  dat hij besloot om een ​​dutje te nemen. Terwijl hij sliep, veranderde zijn lichaam en toen hij wakker werd, was hij een libel met een mooie blauwe staart met brede vleugels en een slank lichaam,  prachtig ontwikkeld om te vliegen.

Hij kon het niet geloven toen hij de verrassende verandering van zijn lichaam zag.  Zijn beweging onthulde vier zilveren vleugels en een lange staart. Hij voelde een impuls om zijn vleugels te bewegen. De warmte van de zon droogde al snel het vocht op zijn nieuwe lichaam. Hij bewoog zijn vleugels opnieuw en vloog. Hij was een libel geworden.
In grote bochten vloog hij door de lucht. Hij voelde zich opgewonden in zijn nieuwe omgeving.  Vermoeid besloot hij op een lelieblad te rusten. Hij keek naar de bodem van een vijver. Hij was vlak boven zijn oude vrienden, de waterinsecten!

Daar waren ze, scharrelen over de bodem, net zoals hij dat eerder deed. Toen herinnerde de libelle de belofte: “De volgende van ons die de leliestengel beklimt moet beloven om terug te komen en ons te vertellen waar hij of zij naar toe ging en waarom”

Zonder na te denken schoot de libelle naar beneden.  Hij sloeg tegen het oppervlak van het water. Nu hij een libel was, kon hij water niet meer in. “Ik kan niet terugkeren!”, Zei hij in ontzetting. “Ik heb het geprobeerd, maar ik kan mijn belofte niet te houden. Zelfs als ik terug kon gaan, zou niet een van de waterinsecten mij in mijn nieuwe lichaam herkennen. Ik denk dat ik zal gewoon moeten wachten tot ze ook libellen zijn. Dan zullen ze begrijpen wat er met me gebeurd is en waar ik heen ging.

En de libel vloog weg, gelukkig in zijn prachtige wereld van zon en lucht.

Dus vraag ik opnieuw … is er een hemel?

Dit bericht werd geplaatst in Nature en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

